Jurnalul șefei mele sau Helene şi-a schimbat identitatea!

           recenzie semnata de Aurel Avram STĂNESCU
                                   august 2013
 
     Am cunoscut-o pe Helene Pflitsch în nişte momente dramatice pentru ea şi am continuat să corespondăm aşa cum o fac internauţii. Practic ne-am întâlnit pe marginea unui text acum mulţi ani!
     Am fost sincer presimţind materialul şi posibilităţile literare de care dispune, am încurajat-o şi am aşteptat să văd cum va decurge evoluţia ei. A dispărut o vreme iar când a apărut iarăşi în lumea noastră am fost uimit… îşi tipărise prima ei carte dar schimbată din temelii! Când am început s-o citesc mă întrebam uimit ce autor clasic îmi aminteşte. Avansam cu cititul şi pe măsură ce deveneam mai nedumerit am realizat brusc că în faţa mea se află o scriitoare puternică poate de succes.
Prima impresie despre Jurnalul şefei mele… scrierile alternează pe marginea unor evenimente seci. Găseşti mostre dintr-un jurnal amănunţit şi întâlneşti texte de cea mai înaltă ţinută, cuprinzând deseori întreruperi detailate având explicaţia unei sensibilităţi neaşteptate.
Jurnalul se desfăşoară dramatic încă de la început. Se trec în revistă rapid şi discret, prin cuvinte puţine dar bine ţintuite, desfăşurarea unor evenimente importante sociale şi politice la scară naţională însă şi ce simt sau trăiesc majoritatea conaţionalilor, oamenii de rând, în speţă autoarea. De aceea jurnalul este concis şi are calitatea să nu plictisească.
O geometrie flexibilă în stare să răsucească acţiunea romanului leagănă şi împleteşte întâmplările sociale cu unele legate de viaţa personajului principal care parcurge o perioadă dificilă. O despărţire pronosticată lasă urme de neşters şi obsedează cu acele inevitabile mărunţişuri care îi fac viaţa un coşmar din ce în ce mai greu de suportat împingând-o în final spre o iubire care o face să uite viaţa anterioară dar ridicându-i noi probleme.
Iubirea după cum bine ştim nu cunoaşte bariere, nu are limite iar o serie de impulsuri necontrolate, urnesc psihicul în acţiuni ce nu vor fi dirijate. 
 E reliefat conflictul permanent, latent cu acea Capitală, de unde provin de obicei ,,şefii,, care nu înţeleg că provincia ridică minunăţia acestei ţări. Sunt scoase în evidenţă trăirile interioare reale şi intime ale personajului principal fără falsă pudoare, vivacitatea şi pofta de viaţă în ciuda vicisitudinilor întâmpinate de ea, ca femeie.    
Adevărul se joacă în culise şi explică faptul că‚ ’’mulţi figuranţi ajung actori importanţi’’ dar asta e viaţa!  Autoarea ţine cont de  puterea detaliului şi trece gradat de la scene generale la scenete minuţioase care încântă cititorul însă devin foarte importante în desfăşurarea frenetică a acţiunii.
Descrierile, din roman, se bazează pe probleme studiate şi în ele sunt depozitate ideile. Faptele care duc la consecinţele posterioare se bazează pe-o etică simplă, acţiunile oamenilor generează efectul unor cauze influenţate în mod gradat.
Schimbul de intersecţii e prezent în roman la tot pasul întâlnind legături periferice neagresive elaborând permanent ideea că nimic din univers, şi tot ce se află dincolo de acest univers, nu este static deci însemnând un impuls continuu.
Plăcându-mi metaforele deseori m-am lăsat prins în jocul unor dedublări posibile ca cea din tren sau de la etajul unui hotel unde nu a putut pătrunde o noapte întreagă dar aşa se-ntâmplă uneori… căutăm amănunte care par incredibile altora şi autoarea tratează faptul şi analizează detaliul privind suspicios părerea celorlalţi.
      Talentul incontestabil al Helenei Pflitsch îşi magnetizează cititorul. Puterea acestui roman, indicele, supapa lui de siguranţă stau în realismul împrumutat din viaţa de zi cu zi.
O intrigă care merită parcursă!  

 
    Aurel Avram Stanescu             Aurel Avram STĂNESCU
                       scriitor
                (Constanța , România)
 
     Palmaresul său literar se întinde prin diverse reviste şi publicaţii electronice, on line: Ecoul, Cetatea lui Bucur, Singur, Egophobia, Cărticica românească de copii, Faleze de piatră, Confluenţe româneşti, Armonia, Răsunetul.
  Are publicate romane în editurile on line Tânărul scriitor (Intermundus), Saltmin şi în alte biblioteci virtuale .
Publică şi colaboreză în diverse reviste literare Vatra veche, Climate literare și pe diverse siteuri literare.
   În presa scrisă a debutat prin intermediul ziarului ’’Cuvântul liber’’ din Târgul Mureş unde şi acum îmi apar articole, eseuri, poezii.
Are apariții în numerose antologii.
   În 2011, Editura PIM Iaşi publică volumul de proză ”Adevărul dintre noi’’, urmat de cel de-al doilea roman ”Un liceu la malul mării”.
   În 2012, este editat volumul de poezii ,,Abstracţiuni cantabile,, Editura PIM Iaşi.
Comentarii
  1. Cindy spune:

    Why does this have to be the ONLY rebaille source? Oh well, gj!

  2. Zamfir POP spune:

    Sărut mâinile! Azi am văzut cartea şi „v-am bârfit” cu Liliana, bibliotecara din Mihai Viteazu. Vă doresc succes, mâine la lansarea de la Turda.

  3. rogrm spune:

    Am cumpărat cartea d-vs și mi-a plăcut foarte mult. Mult succes în continuare în activitatea d-vs de scriitor. Cu prețuire, Georgeta R. M.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s